tiistai 7. huhtikuuta 2015

Mitä mieltä olette?

Olen tässä pohtinut, josko alottaisin neljän vuoden tauon jälkeen e-pillerit. Syy tähän on se, että olen pillereiden syönnin lopettamisen jälkeen kärsinyt jatkuvasta leuanalueen aknesta. Näppylöitä tulee tasaisin väliajoin, joskus runsaastikin, eikä vaivaan ole löytynyt mistään apua. Alkaa vähitellen raivostuttaa!

Toinen syy olisi helpotus kivuliaisiin kuukautiskipuihin. 

Kolmannen syyn sain viikonloppuna. Kuulin, että jotkut ovat löytäneet avun lapsettomuuteen syötyään lyhyen kuurin e-pillereitä. Tuumin, josko olisin tätäkin keinoa kokeillut. Onko teillä kokemusta, tietoa, oletteko kuulleet huhupuheita, että kyseinen kikka olisi jotakuta auttanut? Vai onko ajatus ihan vieras...

Se suurin syy e-pillereiden aloittamiseen on siis nämä iho-ongelmat. En halua olla enää yli kolmekymppisenä tällainen näppyläleuka. Teininä en koskaan kärsinyt aknesta ja homma räjähti aikuisiällä käsiin pillerit lopetettuani.  Jos olette kärsineet tai kärsitte samasta vaivasta, jakakaa kokemuksianne. Avut, vinkit ja jeesit otetaan avosylin vastaan!

Toukokuussa taidan soittaa naistenklinikalle ja sopia jälleen uuden ajan yli puolenvuoden tauon jälkeen... Miten tämä aika onkin näin kulunut... Tai kyllähän mä sen tiedän. Kierrosta toiseen tässä elellään...

Aurinkoa viikkoonne! Mä yritän saada tällä viikolla valokylpyjä naiseudesta ja hormoniepätasapainosta ärtyneelle leualleni. MUR.

7 kommenttia:

  1. Mulla ilmesty naama ihan täyteen näppyjä joka kerta kun e-pillereissä oli se viikon tauko ja kun e-pillerit lopetin että tulisin raskaaks ni homma räjähti ihan käsiin. Mulla näppyjä oli koko naaman alueella, mutta varsinkin leuassa ne oli välillä tosi kipeitä! Myöhemmin sitten paljastukin että mulla on PCOS ja näpyt johtu siitä että hormonit oli niin epätasapainossa. Mun käsittääkseni pillerimerkeissä on eroja että miten hyvin vaikuttavat näppyihin, kannattaa kysyä lääkäriltä mikä ois paras merkki.

    Mä oon kanssa joskus kuullut että pillereiden syönti kuurina vois auttaa raskautumisessa. :)

    VastaaPoista
  2. Mulla on ollut pari viime vuotta leuka varmaan samanlainen kuin sulla. Etenkin ennen menkkoja aina ihan karseen näköinen. Isot kipeät patit, ei ehdi parantua ja ikää tosiaan se 32. Kesäisin on ollut vähän parempi, aurinko on auttanut? En kyllä osaa sanoa mitään tuohon pilleriasiaan :(. Nyt raskaus teki naamasta vielä 2 x kamalamman.

    VastaaPoista
  3. Hei,

    Täällä kans ehkäisyn lopettamisen jälkeen naama kukkinut enemmän kuin koskaan!!! :/ Ja ei pelkästään leuka vaan myös nenänpielustat ja otsa, sekä iho muuttunut hyvin rasvoittuvaksi....aattelin alussa, että kaikki varmaan näkee jo naamasta, että nyt on taidettu ehkäisy jättää pois :DD

    VastaaPoista
  4. Muakin kiinnostaisi tietää, että onko joku saanut apua lapsettomuuteen siitä, että on syönyt jonkin aikaa pillereitä. Itse olen harkinnut, että söisin vaikka 3kk. Ollaan yritetty raskautta pian kaksi vuotta. Mulla on riesana kovat kuukautiskivut ja tiputteluvuotoa ennen kuukautisia. Mitään syytä niihin ei ole löytynyt. Lääkäri kyllä epäili, että endometrioosia saattaa olla. Haluaisin ensisijaisesti tauon kipuihin ja siksi harkitsen pillereitä.

    T. Satu

    VastaaPoista
  5. Epäilen et raskauteen illalla on ollu endo, sehän rauhoittuu pillereillä ja näin sitten raskautumisen pitäisi onnistua helpommin (paino sanalla pitäisi)

    VastaaPoista
  6. Hei!

    Löysin blogisi sattumalta ja pakko kommentoida tuohon: me ehdimme yrittää luomuna 2 vuotta. Gyne ei ollut todennut minussa muuta merkittävää vikaa kuin lievästi PCO-tyyppisen toisen munasarjan, joka kuulemma ei ollut este, mutta mahdollisesti hidaste raskautumiselle. Reilu vuosi sitten halusin monestakin syystä syödä jälleen pillereitä. Söin niitä kaksi liuskaa (tammi-maaliskuussa) jonka jälkeen tulin toukokuussa raskaaksi. Saattoihan se olla sattumaakin, mutta minulla oli tosiaan tuollainen kokemus ja nyt sängyssä tuhisee 3 kk ikäinen vauva.

    - Evangeline

    VastaaPoista
  7. Kiitos kaikille kommenteista! :) Kyllä mä vakavasti harkitsen, että pari liuskaa tässä kesän aikana söisin pillereitä. Tuleepahan sitten sitäkin kokeiltua. :)

    VastaaPoista